با دقّت در این حدیث معلوم می شودکه مطلب در این جا هم مثل جریان ادریس ویوسف است؛یعنی هیچ دلیلی را که برای ما نامعلوم است خدا برای غیبت موسی علیه السّلام در نظر نداشته است،مخصوصاً با توجّه به این که حضرت صادق علیه السّلام در آخر حدیث فرموده اند:

«اگر شما شیعیان هم مثل بنی اسرائیل در درگاه الهی ضجه وزاری کنید ،خدای تعالی فرج ما را می رساند»

پس علّت غیبت موسی علیه السّلام متولّد نشدن ایشان بوده نه چیز دیگر.

لذا اگر بخواهیم بگوییم که امام زمان علیه السّلام هم درحال حاضر به همان دلیل غائب هستند ،مطلب صحیح نیست ،

چون ایشان بیش از هزار سال پیش متولّد شده اندو این که حضرت صادق علیه السّلام فرموده اندکه اجازه بیان علّت غیبت حضرت موسی را که امام ما هم به همان 

دلیل غائبند ندارند،مشکلی ایجاد نمی کند.

البتّه ذکر این نکته لازم است که چون حضرت موسی غیبت دومشان 28 سالگی شروع شد وعلّت آن معلوم نیست،ممکن است تصور شود که به همان دلیل

نامعلوم امام ما هم غائبند.

در جواب عرض می کنیم که:این مطلب ضرری به ما نمی زند،چون به ما فرموده اند که «شما هم اگر دعا کنید، خدا فرجتان را میرساند»

که معلوم میشود که دلیل آن هر چه بوده با دعای آنها رفع شده است وبرای ما هم موضوع به همین صورت است.

پس علّت آن خدا نبوده،بلکه هرچه بوده به خودشان بر می گشته وبا درخواست خودشان هم از بین رفته است.

بنا براین چون خود بنی اسرائیل در رفع غیبت حضرت موسی علیه السّلام اثر مستقیمی داشته اند پس غیبت امام ما

هم باید به همان دلیل باشد که با در خواست ما شیعیان برطرف خواهد شد.

پس معلوم می شود که خدا هیچ دلیل نامعلومی برای غیبت موسی در نظر نگرفته است که نخواهد آن را به ما بگوید،وبر فرض هم آن طور باشد ،ما خودمان آن علّت را کشف کرده ایم وهمان طور که واضح است ،مهم این است که بفهمیم شروع غیبت از کجا بوده ،تا لآن در فکر رفعش باشیم .

ودر نهایت به دست می آید که این عامل هم مربوط به خدا نیست ولو آن که گفته اند از اسرار الهی است.(1)

پایان 

-------------------------------------------------------------

مطلع الفجر ص61-67و79-75.

-------------------------------------------

رونوشت:عطش انتظار «محمد یوسفی»

منبع:navayemontazeran.parsiblog.com